Спадщина. Київ. Свято-Троїцька Китаєва пустинь. Взгляд с небес. Зйомка 2015 року.

Топоним «Китаїв»

Пропонувалися різні версії походження назви урочища:

1) від прізвиська князя Андрія Боголюбського («Це великий князь Китай, названий у святому Хрещенні Андрій Юрійович») в приписуваній йому «Грамоті Києво-Печерської Лаври» (див. нижче);

2) від тюркського «китаї» у значенні «фортеця» – на згадку про давньоруське городище;

3) від скиту, від якого було засновано монастир (за словником Володимира Даля, «китець» – мешканець скиту).

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00085_middle.jpg

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою.

Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!

Нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки.

Фінансова допомога на підтримку нашого проекту: https://uaaheritage.blogspot.com/2022/07/blog-post_31.html


Віхи історії.

16 жовтня 1720 року Петро I підтвердив права Лаври на «збудований знову на землі Печерській обителі в 1716 році монастир Малий Китаївський урочища Китаївського, якому земля у фортецях Троїцького лікарняного монастиря належить, який монастир побудував губернатор наш Київський князь (Троїцький (лікарняний монастир – автономна частина Лаври до початку XX століття).

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00072_middle.jpg

Опис Лаври митрополита Самуїла (Миславського, †1796) називає Голіцина засновником пустелі та повідомляє переказ, яким на Китай-горі був колись заміський будинок Андрія Боголюбського. Переказ заснований на «Грамоті Андрія Боголюбського Києво-Печерській Лаврі 1159 року », в якій князь названий «Китаєм» (по одному з тлумачень – «Міцним»).

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00073_middle.jpg

Її текст відомий за копією XVIII століття : він рясніє анахронізмами та розбіжностями зі стародавніми історичними джерелами (зокрема, невірна вихідна дата). Допускаючи факт пожертв Лаврі з боку князя Андрія, митрополити Євген (Болховитинов, †1837) і Макарій (Булгаков, †1882) констатували, що відомий нині список грамоти не відповідає оригіналу (на думку сучасної дослідниці Ірини Жиленко, цей текст є в Лаврі з метою захисту давніх привілеїв у мінливих політичних умовах)

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00075_middle.jpg

З усім тим, з посиланням на той же переказ, в описі Лаври митр. Євгена князя Андрія названо вже засновником пустелі, а Голіцин – «відновником». У пізніших описах (середини XIX – початку XX століття), за різного ступеня довіри до переказу про Боголюбського, висловлювалася впевненість, що працям Голіцина передувала поява в Китаєві в XVII столітті скиту лаврських пустельників.

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00076_middle.jpg

Історик Ольга Крайня (2004) датує заснування скиту періодом настоятельства в Лаврі архімандрита Єлисея Плетенецького (1599-1624), відомого строгістю свого життя.

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00078_middle.jpg

Домонастирське минуле Китаєва значною мірою прояснили археологічні розкопки XX століття: у VIII-X століттях на західному березі струмка виникло поселення; все X століття крайня південно-східна частина півострова була звернена в укріплену цитадель; на стику X-XI століть на Китай-горі звели потужнішу фортецю, тоді ж почав функціонувати могильник, де знайдено як язичницькі, так і християнські поховання (до і після Хрещення киян 988 року; під тим самим роком літописи повідомляють про оточення Києва оборонними містами); невдовзі вал і рів цитаделі зрівняли, і поселення перетворилося на великий (площею 40 га) ремісничий посад (багато істориків XIX-XX століть ототожнювали з Китаєвим давньоруської доби літописний Пересечин, згадуваний під 1154. Після нашестя Батия (1240) фортеця Китай-гори не відроджувалася, посад існував до XV століття: можливо, він запустів унаслідок нападів Єдигея (1416) та Менглі-Гірея (1482).

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00079_middle.jpg

У XVIII – початку XX століття та 1993-1996 роках Китаївська пустель була скитом Києво-Печерської Лаври, тут працювали та були поховані багато подвижників. У 1924-1933 роках Китаїв стало організаційним центром для чернечої братії, яка поетапно витіснялася радянською владою з Лаври та розсіяною по різних лаврських угіддях. Після закриття обителі її територією володів Інститут плодово-ягідного господарства.

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00080_middle.jpg

У 1965 році Китаїв набув статусу пам'ятника археології, в 1980-х роках XX століття було зроблено спробу організації тут археологічного заповідника. Церковне відродження пустелі почалося зі святкового богослужіння у день Св. Трійці 1990 року у храмі прп. Серафима Саровського. З 1991 року регулярні богослужіння відбувалися у храмі Св. Трійці, який до 2009 року був парафіяльним.

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00081_middle.jpg

З 1993 року відродження чернечого життя на території обителі вів призначений з числа насельників Лаври архімандрит Пафнутій (Россоха) , який прийняв у схимі ім'я Феофіл (†1996) на честь прп. Феофілу Київського; для здійснення богослужінь за монастирським статутом було відведено храми свв. 12 Апостолів та прп. Серафима Саровського, а також печерна церква.

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00082_middle.jpg

У 1996 році обитель перетворено зі скиту на самостійний монастир. У 2001 році братією та парафіянами пустелі було викрито правочин адміністрації технікуму бджільництва, який працював на території обителі з радянських років, по здачі одного з корпусів у суборенду законспірованій секті «тамплієрів»; визнаний нерентабельним, технікум було закрито, а частину займаних ним приміщень повернуто монастирю (проте владними структурами досі не надано гідне альтернативне житло сім'ям, розквартированим у житловому фонді колишнього комбінату).

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00083_middle.jpg

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00084_middle.jpg

погляд на останок...

переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/APRIL/Kitaevo_pustin/DJI00085_middle.jpg

текст взято у http://kitaevo.church.ua/istoriya/

Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проєкту. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.

Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проєкту: на експедиції та існування блогу та файлосховища. 


Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини та нашого проєкту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина”.

Підписуйтесь на сторінки проєкту на: 




Технічні партнери проєкту:

найпрофесійніший сервіс з ремонту квадрокоптерів та багато якого іншого обладнання в Україні

та

 

хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.


ну як то, так =))


P. S. A cup of hot, strong coffee won't hurt with our project! Come on! It's only a dollar!

P R E S S ===>>> and support us!

P.S. ПРОЕКТ НЕ ЗАЙМАЄТЬСЯ ЗБОРОМ КОШТІВ І ПОЖЕРТВ НА РЕМОНТИ, РЕСТАВРАЦІЇ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ОБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРНОЇ СПАДЩИНИ, ПРО ЯКІ МИ РОЗПОВІДАЛИ ТА РОЗПОВІДАЄМО У СВОЇХ СТАТТЯХ.

Це є прерогативою місцевих органів, громад, громадських об'єднань чи благодійних фондів.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Спадщина. Печера. Каплиця-мавзолей родини Потоцьких. Експедиція 2015 року.

Спадщина. Андрушівка. Маєток графів Тишкевичів. Експедиція 2015 року. Частина 1.

Спадщина. Привітне (Хрінівка). Маєток Сулятицьких. Експедиція 2019 року.